Sprowadzanie towarów z Chin – czy to się opłaca?
Import towarów z Chin, zajmujący strategiczne miejsce w naszej gospodarce, nadal jest opłacalną branżą. Chociaż czasy świetności i sprowadzania hurtowych ilości rozmaitych towarów z Państwa Środka przypadała na lata 90te, nadal jest to popularny sposób zarabiania.
Produkowane bowiem w Azji towary są tanie i jednocześnie w coraz lepszej jakości. Jeśli dobrze przeanalizujemy krajowy rynek i zdiagnozujemy jego zapotrzebowanie, znajdując rynek zbytu dla importowanych towarów, możemy tak manewrować marżą, aby cała operacja była dla nas korzystna.
Co jednak zrobić, aby sprowadzanie towarów z Chin było opłacalne?
Dobry kontrahent to podstawa
Przede wszystkim należy znaleźć uczciwego, dobrego kontrahenta.
Zweryfikujmy firmę w Internecie, sprawdźmy, czy istnieje możliwość płatności innej niż poprzez Western Union oraz czy na stronie www znajdują się dokładne dane kontaktowe.
Upomnijmy się o niezbędne dokumenty, zawierające dowód rejestracji firmy w Chinach, chińską nazwę firmy, numer biznesowy oraz adres rejestracji, wysokość kapitału zakładowego firmy, licencję importową, licencję eksportową, certyfikaty oraz numer konta bankowego.
Transport
Aby transport towarów z Chin był opłacalny należy jeszcze wybrać właściwą, najbardziej korzystną drogę transportu. Do wyboru mieć będziemy:
- morską
- lotniczą
- kolejową
Najbardziej popularną oraz nadal najtańszą drogą nadal jest transport morski. W ten sposób przewieziemy nawet potężne kontenery, jednak czas transportu będzie stosunkowo długi.
Coraz bardziej konkurencyjną cenowo, a przy tym szybką i bezpieczną staje się droga kolejowa. Pozwala ponadto przetransportować każdy rodzaj ładunku, niezależnie od jego gabarytów, ciężaru czy rozmiarów.
Droga lotnicza z kolei, chociaż szybsza, jest zdecydowanie najdroższa i zwykle ogranicza ilość importowanego towaru.
Wiedza
Zanim zabierzemy się poważnie za sprowadzenie towarów z Chin, powinniśmy zapoznać się z zasadami, regulującymi tamtejszy rynek, by nie tylko nie dać się oszukać, lecz także zaoszczędzić sobie niepotrzebnych nerwów i stresu.
Przykładowo, jeśli będziemy wiedzieli, że Chińczycy nie podają cen towarów przed otrzymaniem zapytania, atrakcyjne ceny produktów, podane na stronie www wzbudzą naszą nieufność. Podobnie jak wliczenie ceny za przesyłkę w cenę produktu.