Współpraca z Chińczykami a różnice kulturowe. Co wypada, a czego nie?
Chiny to niewątpliwie piękny i ciekawy kraj zarówno pod względem turystycznym, jak i biznesowym. Państwo Środka od lat ma status potęgi gospodarczej. Tamtejsi przedsiębiorcy mogą być doskonałymi partnerami biznesowymi. Należy jednak pamięć, że jest to kraj odmienny kulturowo. Zachowania uznawane w naszym społeczeństwie za przyjazne mogą okazać się ogromną gafą w Chinach. Planując zatem kontakty biznesowe lub wyjeżdżając na targi do Chin, powinniśmy zaznajomić się z zasadami chińskiej etykiety biznesowej.
Jak przedstawiać się i witać na spotkaniach biznesowych?
Charakterystyczną zasadą dla społeczności azjatyckich jest witanie się bez konieczności nawiązywania kontaktu fizycznego. Dlatego też naturalne dla nas podanie dłoni należy zastąpić skinieniem głowy. Jeśli w grę wchodzi znaczna różnica wieku lub stanowiska warto ukłonić całą górną część ciała. Ze względu na coraz częstsze kontakty z kulturą zachodnią uścisk dłoni nie stanowi już faux pas, ale warto zachować powściągliwość zwłaszcza przy kontaktach z osobami starszymi od nas. Zachowaj zasadę precedencji – na początek witamy się z osobami najstarszymi i zajmującymi najwyższe stanowiska.
Chińskie święta i pory spożywania posiłków – jaki mają wpływ na kontakty z partnerami biznesowymi?
Planując spotkania biznesowe, koniecznie należy pamiętać, że w Chinach posiłki spożywa się o stałych porach. Nie umawiaj zatem spotkań i nie wysyłaj ważnych wiadomości w godzinach 12-14. Niech nie zdziwi Cię również brak reakcji na korespondencję, brak wysyłek, zatrzymanie produkcji w dniach uznanych w Chinach jako wolne od pracy. Pamiętaj o najważniejszych chińskich świętach: Nowy Rok (1 stycznia), Chiński Nowy Rok, Święto Lampionów (święta ruchowe), Święto Pracy (1 maja), Święto Smoczych Łodzi (16-18 czerwca), Święto Środka Jesieni, Święto narodowe.
Czego nie wypada?
W kontaktach biznesowych z Chińczykami absolutnie należy unikać uścisków, klapania po plecach czy przytulania. Nie należy także podchodzić zbyt blisko – Chińczycy nie lubią naruszania ich przestrzeni osobistej i zbyt długiego patrzenia w oczy. Może to wprowadzać w zakłopotanie czy skrępowanie. Nie wypada proponować partnerom biznesowych zwracania się po imieniu. Mało tego – przed nazwiskiem dodaj zajmowane przez osobę, do której się zwracasz stanowisko. Podczas prowadzenia negocjacji nie stawiaj swojego chińskiego rozmówcy pod ścianą. Pamiętaj o punktualności – spóźnienie się na spotkanie to ogromny nietakt. Decydując się na wręczenie drobnych upominków, unikaj negatywnej symboliki. W Chinach kolor biały, liczba 4 oraz zegarki kojarzą się ze śmiercią lub żałobą. Podawaj przedmiot, zawsze używając obu rąk.